Aika on mysteereistä suurimpia Marethílilaisille velhoille. Sanotaan, että jokainen velho kamppailee kaikentuhoavaa voimaa vastaan epätoivon hetkellä. Mutta vielä yksikään ei ole pysäyttänyt ajan kuluttavaa hammasta.

Vanhuuden Vaivat

Marethílin perilliset on elämäkertapeli. Se kertoo Marethílin perillisten elämästä ja kuolemasta. Peli jatkuu kunnes alkuperäiset hahmot ovat kuolleet -- jolleivät epäluonnollisesti, niin luonnollisesti.

Vaikka vanhuus ei olekaan yleinen tai suosittu teema roolipelikampanjoissa, se on kuitenkin oleellinen osa elämäkertaa. Raskas, varmasti, kuten kampanja muutenkin. Seuraavilla pykälillä mennään, kunnes pelinjohtaja toteaa ne kelvottomiksi, jolloin niitä justeerataan.

Vanhuuden Vaikutukset

Apparent Age vaikuttaa hahmoihin seuraavasti:

40v -- Ensimmäinen vanhuudenvaiva
50v -- IP-heitto fyysisille taidoille. Hahmo menettää Winded (0) -väsymystason.
55v -- IP-heitto fyysisille taidoille. +1 IP Staminaan.
60v -- IP-heitto kaikille taidoille. Toinen vanhuudenvaiva.
65v -- IP-heitto fyysisille taidoille. +1 IP yhteen henkiseen ominaisuuteen.
70v -- IP-heitto kaikille taidoille. +1 IP korkeimpaan fyysiseen ja henkiseen ominaisuuteen.
75v -- IP-heitto fyysisille taidoille. +1 IP yhteen fyysiseen ominaisuuteen. Hahmo menettää Weary (-1) -väsymystason.
80v -- IP-heitto kaikille taidoille, ykkönen on ykkönen. +1 IP yhteen fyysiseen ja yhteen henkiseen ominaisuuteen. Kolmas vanhuudenvaiva.
85v -- +1 IP fyysisiin taitoihin, IP-heitto henkisille taidoille, ykkönen on ykkönen. +1 IP Staminaan ja yhteen henkiseen ominaisuuteen.
90v -- IP-heitto kaikille taidoille, ykkönen on ykkönen. +1 IP korkeimpaan fyysiseen ja korkeimpaan henkiseen ominaisuuteen. Neljäs vanhuudenvaiva.
95v -- +1 IP kaikkiin taitoihin. +1 IP yhteen fyysiseen ja yhteen henkiseen ominaisuuteen. Hahmo menettää Tired (-3) -väsymystason.
100v -- +1 IP kaikkiin taitoihin. +1 IP Staminaan ja yhteen henkiseen ominaisuuteen. Viides vanhuudenvaiva.

Alle 50v hahmot saavat max 2 seasonia expaa, yli 50v hahmot saavat 1 seasonin expaa, ja yli 60v hahmot eivät saa season-expaa lainkaan. Poikkeuksena tähän velhot jotka opiskelevat tornissa päätoimisesti.

IP tarkoittaa ikäpistettä. Niistä ei voi päästä eroon mitenkään.

Kun taitoa tai ominaisuutta käyttää, ikäpisteet vähennetään taidosta tai ominaisuudesta. Lähes ainoa poikkeus on, kun hahmo käyttää fyysistä taitoa johonkin ei-fyysiseen toimintaan, muistelee menneitä tai teoretisoi. Fyysisten taitojen ja attribuuttien kohdalla ne kuvastavat fyysistä rapistumista, henkisten kohdalla myös väsymistä, tietojen vanhenemista, äänen heikkenemistä, rumuutta ja aistien pettämistä. Ikäpisteiden karttuessa jo hankitut ikäpisteet huomioidaan, mutta taitoja nostetaan kuin niissä ei olisi Ikäpisteitä -- mistä seuraa että vanhuutta vastaan voi taistella, mutta ei voittaa.

IP:t eivät voi painaa taitoa miinukselle, mutta ominaisuuden kyllä.

IP-heitto tapahtuu seuraavasti: Heitetään stressinoppaa. Nolla on nolla, ykkösellä tuplataan. Jos tulos on taito tai alle, heitto epäonnistuu, ja taitoon tulee ikäpiste.

Jos on epäselvää, onko taito henkinen/sosiaalinen/maaginen vai fyysinen, se on fyysinen. Perustaidoista fyysisiä ovat Animal Handling, Athletics, Chirurgeon, Climb, Craft, Forgery, Hunt, Legerdemain, Pick Locks, Ride, Sailing, Stealth, Survival, Swim, Carousing, Dancing, Play (instrument), Sing, Brawling, Dodge, Attack, Parry, Bows, Crossbows, Bodyguarding, Leadership ja Finesse.

Systeemi tarkoituksellisesti tasapäistää hahmoja iän karttuessa: Lopulta kaikki ovat vanhoja, heikkoja ja hitaita. Jotain kuitenkin jäänee pohjalle muistuttamaan vanhoista ajoista.

Kaikki Techniquet ja Formit ovat tietysti henkisiä skillejä.

Vanhuudenvaivat ovat erityisiä merkittäviä disadvantageja. Arênthíonin näkö on esimerkki vanhuudenvaivasta. Ne antavat toimintaan miinuksia kun vaiva haittaa, välillä nollasta -5:een, ja yleensä nuo kumuloituvat IP:den kanssa. Jos vaivan taso on 6 tai enemmän, hahmo ei voi enää edes yrittää -- näön tapauksessa hahmo ei enää näe enää juuri mitään, Marêthílin taudin tapauksessa kuolema korjaa. Vanhuudenvaivat ja niiden kasvaminen ovat pelinjohtajan vastuulla.

Vanhuuteen kuoleminen on pelinjohtajan käsissä.

Tämä kaiken hävittää, ei eläintä, puuta, kukkaa eloon jää.
Se raudan, teräksen tuhoaa, kivipaadetkin soraksi hajottaa.
Se murskaa kaupungit kuninkaineen, ja sortaa vuoret kuin tuuli laineen.